تماس با مدير وبلاگ  تکليف و چک ليست بازي و سرگرمي آزمايش هاي علمي  فعاليت هاي آموزشي شعر و داستان مصور کاردستي صفحه نخست
وب سایت تخصصی کودکان | آزمایش های علمی کودکانه

وب سایت تخصصی کودکان

به خانه دانش آموزان بندر خوش آمدید

این پست سحر و جادو نیست ، یک بازی و سرگرمی بسیار ساده و جذاب برای کودکان است . نیازی به وسایل چندانی هم ندارد و در هر خانه ای می توان آن را به راحتی انجام داد . بچه ها به این گونه فعالیت ها علاقمندند .
دختر من که امروز ظهر کامل با این بازی سرگرم بود و چه زیبا از طریق آزمایش و خطا ، مهارت های لازم برای انجام این فعالیت را کسب کرد . از بعد از این سرگرمی هرگاه مهمان داریم از من می خواهد که برای جمع دوستانش شعبده بازی کنم و از امروز دیگر باور کرده که یک مامان شعبده باز دارد .
کار ما از آن جا شروع شد که من یک تخم مرغ را به دخترم دادم و از او خواستم که تخم مرغ را به صورت ایستاده بر روی میز بگذارد طوری که تخم مرغ در جای خود بایستد و نیفتد . مسلما کار غیرمحالی بود و گل دخترم هرگز ناامید نشد و هر بار می پرسید : یعنی  مطمئنی این طور می ایستد ؟ و باز هم امتحان و ...
... و  اما مامان از او خواست که برای چند لحظه چشمانش را ببندد و با ذره ای نمک این ایستادن غیرمحال را محال کرد . دستم را روی تخم مرغ گرد کردم و از زهرا خواستم که ورد شعبده بازی مامان را بخواند و او خواند : انجیر ، منجیر ، لا ترنجیر . دستم را که برداشتم از ذوق زهرا صدبرابر خودم به ذوق آمدم .
سپس به غیر از تخم مرغ با مواد مختلفی این بازی را تکرار کردیم و این وسط داد و بیداد بابا را که فارغ از خستگی صبح خوابیده بود ، با سقوط اشیا از بالا بر روی زمین و شکستن لیوان و ایجاد سر و صدای حاصل از ذوق زدگیمان حسابی درآوردیم  .

www.bandarstudents.blogfa.com

ادامه مطلب را ببینید . تصاویری از مواد مختلفی که با استفاده از ذره ای نمک به حالت تعادل رسیده اند ...


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۹۰/۰۶/۱۳ساعت 18:44 توسط خانم معلم بندری| |

در این آزمایش کودکان با فرآیند اسمز آشنا  می شوند . با ساده ترین مواد لازم که در هر خانه ای یافت می شود می توان کودکان را با این فرآیند آشنا کرد . برای انجام این آزمایش به سیب زمینی ، دو لیوان ، مقداری آب و نمک نیاز دارید . ابتدا دو لیوان را از آب پر کنید . در یکی از لیوان ها سه قاشق نمک ریخته هم بزنید تا نمک در آب حل شود . سیب زمینی را به صورت خلال برش بزنید . قسمتی از سیب زمینی ها را در لیوانی که محتوی آب معمولی است قرار دهید و قسمت دیگر را در لیوانی که نمک در آن حل شده است .

http://bandarstudents.blogfa.com/

بیست دقیقه صبر کنید . سپس سیب زمینی ها را از ظرف خارج کنید و از کودکان بخواهید که مشاهدات خود را نسبت به سیب زمینی های آب معمولی و آب نمک بیان کنند و به مقایسه آن ها با یکدیگر بپردازند .

در فرآیند اسمز ، آب همیشه از محیطی با غلظت نمک کم تر به محیطی که نمک غلطت بیشتری دارد جابجا می شود . در این آزمایش آب نمک درون لیوان غلطت بیشتری نسبت به آب درون سیب زمینی دارد ، بنابراین آب درون سیب زمینی به محیط غلیط تر ، یعنی آب نمک جابجا می شود . در نتیجه پس از خارج شدن آب سیب زمینی ، سیب زمینی ها نرم ، قابل انعطاف و وارفته میشوند .

http://bandarstudents.blogfa.com/

در عوض سیب زمینی درون آب معمولی همچنان شکل قبلی خود را حفظ میکند .

http://bandarstudents.blogfa.com/

به این ترتیب به ساده ترین شکل ممکن کودکان با مفهوم اسمز آشنا می شوند .

نوشته شده در ۱۳۹۰/۰۵/۱۷ساعت 22:21 توسط خانم معلم بندری| |

با فرا رسیدن فصل تابستان بچه ها وقت بیشتری را در خانه و در کنار شما می گذرانند . حتما شما هم در حال برنامه ریزی برای فعالیت های تابستانی بچه ها هستید . یکی از فعالیت های سرگرم کننده و شگفت انگیزی که می توانید در خانه با فرزندتان انجام دهید ، فعالیتی است که امروز برای شما آورده ام که در خانه با مواد در دسترس انجام می شود .
برای انجام این فعالیت به یک حبه قند ، مداد سیاه معمولی ، یک فنجان دهان گشاد به رنگ سفید (بدلیل نمایش بهتر ) و مقداری آب نیاز دارید .

روش کار :در ابتدا شکلی را به دلخواه خود با مداد بر روی حبه قند بکشید .  میتوانید از حروف الفبا استفاده کنید . من از یک دایره برای نمونه استفاده کرده ام . 

bandarstudents.blogfa.com


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۹۰/۰۳/۱۲ساعت 15:18 توسط خانم معلم بندری| |

bandarstudents.blogfa.com

شاید شما هم مثل من بارها برای فرزندتان از انواع خمیرهای بازی را خریداری کرده اید و چند ساعت پس از استفاده آن ، از خریدتان پشیمان شدید . خمیرهای موجود در بازار علاوه بر حجم کم و ترکیبات غیراستادندارد و هزینه های بالا ، ممکن است در برخی موارد با پوست دست بچه ها هم حساسیت نشان دهد . علاوه بر آن چند دقیقه ای که در معرض هوا قرار گرفتند خشک شده و قابل انعطاف نیستند .
دوست دارید خودتان در منزل و به حجم دلخواه خود از این خمیرها بسازید ؟؟!!


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۹۰/۰۳/۱۰ساعت 17:48 توسط خانم معلم بندری| |

در ادامه پست قبل یک فعالیت زیبا را برایتان آورده ام که واقعا جذاب است . برای انجام این فعالیت به مقداری شیر ، مایع ظرفشویی ، یک کاسه و سه رنگ خوراکی قرمز ، آبی ، زرد نیاز داریم .
کاسه را با مقداری شیر پر کنید . سه رنگ خوراکی ذکر شده را هر کدام به مقدار سه قطره مانند شکل زیر به ظرف اضافه کنید .

                 

سرعت عمل داشتن در انجام این فعالیت نقش اساسی دارد . حالا مایع طرفشویی را درست وسط ظرف به مقدار یک قطره اضافه کنید . خیلی زود شاهد جادوی ترکیب رنگ ها خواهید بود .
من این ازمایش را هنگام تدریس درس بچه های رنگین کمان از کتاب بخوانیم پایه دوم ابتدایی در کلاس برای شاگردانم انجام دادم و با استفاده از همین سه رنگ که رنگ های اصلی هستند یک رنگین کمان زیبا ساختیم . 

                

چرا این اتفاق می افتد ؟
هنگامی که مایع ظرفشویی را به شیر اضافه می کنیم مایع در شیر حل نمیشود و بر روی سطح شیر شناور می ماند و پخش می شود و باعث می شود که رنگ های خوراکی را هم در بر بگیرد و از ترکیب شدن رنگ ها ، رنگ های جدیدی ایجاد شود .
امیدوارم که این پست مورد رضایت شما قرار گرفته باشد .

نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۵/۰۲ساعت 16:59 توسط خانم معلم بندری| |

این شاخه های بامبو را در آب می بینید ؟ 
حالا بالاترین سطح آب را در نظر بگیرید و محل شاخه ها را در زیر آب و بالای آن با هم مقایسه کنید . 
اگر شما هم مادر باشید ، حتما مثل من وسایل شکستنی را بخاطر خطرات احتمالی ، تا حد امکان دور از  محل بازی و عبور و مرور فرزند خردسالتان قرار می هید . من هم مثل شما این گلدان بامبو را در محل امنی در خانه قرار داده ام .
گاهی اوقات برای تحریک حس کنجکاوی بچه ها ساده ترین چیزها ایجاد مساله می کند . مثلا با بلندقدتر شدن دخترم و رسیدن زاویه دید او به بالاترین سطح آب در گلدان ، متوجه خم شدن برخی از ساقه ها و حتی شکسته بودن آن ها در گلدان شد . وقتی من هم زاویه دیدم را مطابق با او تنظیم کردم متوجه این موضوع جالب شدم در حالی که روزانه هزاران بار بدون توجه از کنار این گلدان عبور می کردم . محدب بودن گلدان باعث شده بود که این مساله واضح تر نمایان شود . توضیح اینکه چرا این اتفاق ساده رخ داده است برای دخترم غیرقابل درک بود ولی این گیاه سوژه ای برای کشف نادیده های دیگر در او گردید .

                          

لیوان شیشه ای را از آب پر کنید و با قرار دادن خودکاری در آن از فرزندتان بخواهید که از بالا ، پایین و روبرو به لیوان نگاه کند و به بیان مشاهدات خود بپردازد . برای کودکان با سن ۷ سال به بالا نقاشی کردن آن چه مشاهده می کنند بسیار مفید است . به عنوان مثال وقتی کودک از بالا یعنی از راه هوا به خودکار نگاه می کند ، انتهای خودکار را در ته لیوان بالاتر از سطح واقعی خود مشاهده می کند و بالعکس . این اتفاق که شکست نور نامیده می شود به این دلیل است که پرتوهای نور هنگام ورود به آب از راه هوا ، به دلیل غلیظ تر بودن (بیشتر بودن تعداد مولکول های آب در واحد حجم) آب نسبت به هوا از مسیر اصلی خود منحرف شده و کج می شوند . من برای دید بهتر شما نسبت به کجی خودکار از لیوان شیشه ای هنگام گرفتن عکس استفاده نکردم . به تصویر زیر نگاه کنید و خم شدن خودکار را که رو به بالا است مشاهده کنید .

                         

در بحث عمق واقعی و ظاهری ، وقتی از هوا به اجسام داخل آب نگاه می کنیم ، بالاتر از محل واقعی خود دیده می شوند . نقاط مختلفي از جسم را در نظر بگيريد. هر نقطه‌اي جداي از بقيه نقاط، بالاتر از محل واقعي خود ديده مي‌شود. از اتصال اين نقاط جديد، شكل خودكار در آب شكل مي‌گيرد.
        
                                                                  
پ ن : دوست خوبم جادوی مهتاب برایم شعر زیبایی نوشته که اتفاقا با موضوع پستم ارتباط داره :
                                                                
                                                               این اوج نادانی است
                                                        به شکستن آیینه می اندیشد
                                                                  تا که انکار کند
                                                              جلوه ی زیبای تو را 
                                                             غافل از اینکه شکست
                                                                 تکثیر آیینه است .

نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ساعت 19:22 توسط خانم معلم بندری| |

بعضی وقت ها فکر می کنیم که برای تفهیم یک موضوع و مطلب علمی به وسایل و لوازم خاصی نیازمندیم که بسیاری از آن ها را در دسترس نداریم . وقتی فضای خانه و مخصوصا آشپزخانه را بررسی می کنیم می بینیم که با ساده ترین وسایلی که در منزل یافت می شود می توان فعالیت های علمی زیبایی را انجام داد که حتی برخی از آن ها خود ما را هم سر ذوق می آورد . به عنوان مثال آزمایشی که امروز انجام دادم به ساده ترین شکل ممکن خاصیت کشش سطحی مولکول های آب را ثابت کرد .

مواد مورد نیاز :

یک ظرف آب
خلال دندان
تکه های ریز کاغذ
مایع ظرفشویی

روش انجام کار :

ظرفی که سر گشاد دارد انتخاب و تا نیمه از آب پر کنید . کاغذهای رنگی را پانچ کرده و بر روی سطح آب بریزید ، به طوری که همه ی سطح آب را پوشش دهد . سر خلال دندان را  در آب فرو کنید .
چه اتفاقی می افتد ؟ اتفاق خاصی را مشاهده نمی کنید .

                 


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۴/۱۶ساعت 21:11 توسط خانم معلم بندری| |


مواد مورد نیاز :
آب
روغن 
لیوان
فنجان 
رنگ خوراکی

روش انجام کار :
سه چهارم لیوان را با آب پر کنید . فنجان را تا نیمه از روغن پر کنید و ۳ قطره رنگ خوراکی به آن بیافزایید . سعی کنید با قاشق ، رنگ خوراکی را تا جای ممکن در روغن حل کنید . مشاهده خواهید کرد که رنگ خوراکی علیرغم تلاش زیاد شما برای حل شدن به مقدار خیلی کم در روغن حل می شود . حالا محتویات فنجان را به لیوان اضافه کنید .
چه اتفاقی می افتد ؟
روغن بر روی آب شناور می ماند و قطره های رنگی از روغن جدا شده و در آب به راحتی حل می شوند .

نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۴/۱۶ساعت 10:6 توسط خانم معلم بندری| |

اگر چه اصطلاح شکست نور برای کودکان مقطع ابتدایی کمی سنگین به نظر می رسد ولی با انجام آزمایش زیر به راحتی می توانید آن ها را با این ویژگی آشنا کنید .

                 

فنجانی را که سر گشاد دارد انتخاب کنید . سکه را در فنجان قرار داده و بر روی میز بگذارید و از کودک بخواهید بدون بلند کردن پا از زمین سکه را به راحتی ببیند . از او بخواهید یک قدم به عقب بردارد ، و به محض ناپدید شدن سکه از دیدگانش همانجا به طور کامل بایستد . حالا نوبت شماست . ظرف آبی را بردارید و کم کم به فنجان آب اضافه کنید . اگر کودک به قانون ناپدید شدن سکه و ایستادن دقیق عمل کرده باشد ، به دلیل خاصیت شکست نور باید به راحتی با اضافه کردن آب به فنجان سکه را مشاهده کند .
ممکن است سکه در اثر جریان آب در فنجان جابه جا شود . شما می توانید با استفاده از چسب ، سکه را برای لحظاتی به ته فنجان بچسبانید .
به همین راحتی چنین مفهوم گسترده ای را به کودکان آموزش داده اید .

پ ن : استفاده از فنجان سرگشاد صرفا به دلیل دیواره کوتاه آن و وسعت دید بیشتر نسبت به قد کودکان مقطع ابتدایی است .

نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۴/۰۶ساعت 7:36 توسط خانم معلم بندری| |

دانش آموزان در سال پنجم ابتدایی با انواع تغییرات مواد آشنا می شوند . این تغییرات به دو دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم می شوند . آن چه که امروز برایتان آورده ام آشنایی با یک نوع تغییر شیمیایی است .
همه ی ما به خصوص خانم ها که که از نقره جات استفاده می کنیم ، گاهی وقت ها متوجه شده ایم که محض تماس نقره جات با مایع سفید کننده رنگ آن ها به سیاه متمایل شده و از برق و جلا می افتد . یا اگر قاشق هایی که در آن ها از ترکیبات نقره استفاده شده است را در مجاورت تخم مرغ یا ماهی قرار دهیم سیاه شده و برق و جلای خود را از دست می دهد . این تغییرات به دلیل وجود گوگرد در این مواد است .
تمیز و براق کردن این نقره جات که یک نوع تغییر شیمیایی است بسیار ساده است . یک ظرف آلومینیومی را تهیه کنید . اگر ظرف آلومینیوم در دسترس ندارید می توانید از فویل های آلومینیومی استفاده کنید و ظرفی را با آن بپوشانید . در صورتی که فقط یک تکه از آلومینیوم را در اختیار دارید از یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی استفاده کنید و آلومینیوم را در آن قرار دهید . حال با اضافه کردن محلول جوش شیرین و آب داغ به ظرف و قرار دادن نقره جات در آن پس از مدت کوتاهی شاهد تمیز و براق شدن نقره جات خود باشید و لایه ی زرد رنگی را بر روی ظرف آلومینیومی ببینید .

             
             

چرا این اتفاق می افتد ؟سولفید نقره که شما به رنگ کدری بر روی نقره جات مشاهده می کنید حاصل ترکیب نقره و گوگرد موجود در هواست . مخصوصا در شهرهای بزرگ که به دلیل آلودگی بیشتر هوا نقره جات جلای کمتری از خود دارند . این گوگرد تمایل بیشتری به ترکیب با آلومینیوم نسبت به نقره دارد . بنابراین به محض قرار دادن سولفید نقره در مجاورت آلومینیوم ، گوگرد موجود با آلومینیوم ترکیب شده و آن لکه های زرد رنگی که بر روی آلومینیوم مشاهده می کنید در حقیقت گوگرد هستند .
معادله شیمیایی انجام گرفته در این آزمایش به عبارت زیر است :
سولفید نقره + آلومینیوم ===== نقره + سولفید آلومینیوم

نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۴/۰۵ساعت 19:38 توسط خانم معلم بندری| |

روزهای خوب تابستان یکی یکی پشت سر هم می گذرد و من این روزها بیشتر از هر وقت دیگر لذت بودن در کنار فرزندم را میچشم . یکی از عجیب ترین و هیجان آورترین فعالیت هایی که در طول تابستان امسال انجام دادیم ، آزمایشی بود که امروز به اتفاق یکدیگر انجام دادیم . من از مراحل مختلف این آرمایش عکس هایی را آماده کرده ام تا شما هم در لذت این فعالیت زیبا شریک ما باشید . این آزمایش جدا از بحث اشاره کردن به موضوعات اسید و باز بودن مواد ، به دلیل تغییراتی که در رنگ ماده حاصل می شود برای کودکان بسیار جذاب و دوست داشتنی است .

مراحل انجام فعالیت :
یک کلم قرمز تهیه کنید . کلم ها را با استفاده از چاقو به قطعات کوچک تر تبدیل کنید .

    

این فعالیت زیبا را در ادامه مطلب دنبال کنید .


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۳/۳۱ساعت 19:37 توسط خانم معلم بندری| |

یک آزمایش جالب و جذاب و باور نکردنی برای کودکان مشاهده ی جریان همرفتی بین آب گرم و سرد است . در یکی از پست های قبل آزمایشی برای مشاهده ی جریان همرفتی بین آب سرد و گرم ذکر گردیده بود و امروز آزمایشی دیگر برای نشان دادن این پدیده ی علمی بیان می شود .
برای انجام این آزمایش به یک لیوان یا شیشه مربا ، تنگ آب یا لیوان بزرگ ، مقداری رنگ خوراکی ، تکه ای نایلون و مقداری آب نیازمندیم . ابتدا لیوان کوچک را با آب کاملا سرد پر کنید و مقداری رنگ خوراکی به آن بیافزایید . با استفاده از نایلون سر باز آن را طوری ببندید که با وارونه کردن لیوان آب از آن نریزد . حال تنگ آب یا لیوان بزرگ را با آب گرم پر کنید . بر روی روکش سر لیوان محتوی آب سرد سوراخ کوچکی ایجاد کنید . سپس لیوان کوچک را در لیوان بزرگ فرو ببرید و از فرزندتان بخواهید که آن چه را که مشاهده می کند بیان کند .

              

همانظور که در تصویر هم مشاهده می کنید آب سرد که چگالی بیشتری نسبت به آب گرم دارد در آب گرم یک جریان همرفتی را ایجاد می کند .

نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۳/۲۳ساعت 8:29 توسط خانم معلم بندری| |

بچه ها نبات را خیلی دوست دارند . انواع نبات در بازار با طعم ها و رنگ های متفاوت به فروش می رسد . بارها متوجه نگاه کودکان شده اید که چگونه با دقت بلورهای شکر را مشاهده می کنند . این بار فرصت مناسبی است که پا به پای همدیگر با فرزندمان در خانه نبات بسازیم و این راز زیبا را برایش آشکار سازیم .

                       


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۳/۰۸ساعت 10:45 توسط خانم معلم بندری| |

امروز یک آزمایش ساده برای نشان دادن جریان همرفتی بین گرما و سرما در مایعات را در این پنجره قرار داه ام . امیدوارم برای آشنایی کودکان با مفهوم جریان همرفتی مورد استفاده قرار بگیرد .

موادی که برای انجام این آزمایش نیاز دارید عبارتند از :ـ دو بطری هم اندازه
ـ مقداری آب سرد
ـ مقداری آب گرم (نزدیک به دمای جوش)
ـ یک تکه مقوا
ـ مقداری جوهر رنگی

روش انجام آزمایش :یک بطری را با آب سرد و دیگری را با آب گرم کاملا پر کنید . به بطری محتوای آب گرم مقداری جوهر رنگی اضافه کنید .

                          


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۳/۰۶ساعت 12:30 توسط خانم معلم بندری| |

یک سوال :
شما چگونه می توانید بدون شکستن پوسته ی تخم مرغ محتویان درونی آن را مشاهده کنید ؟

                                     
برای یافتن پاسخ این سوال به ادامه مطلب بروید .


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۳/۰۵ساعت 18:49 توسط خانم معلم بندری| |

آیا می خواهید فرزندتان را با مقاومت مولکول های هوا آشنا کنید ؟ این فعالیت ساده را با او تمرین کنید .
دو برگه کاغذ هم اندازه انتخاب کنید . یکی را مچاله کنید و دیگری را نه . حال فرزندتان را در ارتفاع بلندی از زمین قرار دهید (مثلا بر روی میز) و از او بخواهید که در یک زمان هر دو کاغذ را به طرف زمین رها کند . شما می توانید با سوت زدن او را به انجام این کار تشویق کنید . از او بپرسید کدام کاغذ زودتر به زمین رسید ؟ توضیح دهید که کاغذ مچاله چون سطح کم تری برای تماس با مولکول های هوا دارد پس زودتر از کاغذ غیرمچاله به زمین رسید . در عوض کاغذ غیرمچاله چون سطح بیش تری برای تماس با مولکول های هوا دارد نسبت به کاغذ مچاله مقاومت بیشتری می کند و دیرتر به زمین می رسد .

                  

نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۲/۳۱ساعت 10:10 توسط خانم معلم بندری| |

این آزمایش جالب در خصوص فشار هواست . اگر تا به حال این آزمایش را انجام نداده اید پس از دیدن این پست حتما دست به کار شوید و فرزندتان را شگفت زده کنید . این آزمایش بسیار ساده است و در هر محیطی به آسانی قابل اجراست . در ابتدا نصف فنجان را با آب پر کنید و برای این که کارتان جذاب تر شود می توانید مقداری رنگ به آب بیفزایید . از یک تکه کاغذ آچهار یا مقوا برای پوشش درب لیوان استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که این تکه کاغذ بتواند تمام درب لیوان را پوشش دهد .

             


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۲/۲۹ساعت 18:2 توسط خانم معلم بندری| |

اگر مایلید این تست را با فرزندتان در خانه انجام دهید در ابتدا انواع مختلف مواد غذایی از قبیل برنج ، پنیر ، بسکویت ، نان و ... را جمع آوری کنید . از مقداری ید برای تشخیص این که کدام ماده غذایی نشاسته دار است استفاده کنید . سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که تغییر رنگ ید بر روی آن نمایان باشد . کافی است که یک یا دو قطره ید به هر کدام از مواد غذایی اضافه کنید . اگر ماده غذایی نشاسته دار باشد ید به رنگ سیاه یا آبی خیلی تیره تبدیل خواهد شد و اگر حاوی نشاسته نباشد به رنگ ارغوانی باقی خواهد ماند . مواد غذایی بیشتری در اختیار فرزندتان قرار دهید و از او بخواهید که به تشخیص مواد نشاسته دار بپردازد . لازم به ذکر است که ممکن است این تغییر رنگ یک تا دو دقیقه به طول بیانجامد .

                   

نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۲/۲۹ساعت 13:7 توسط خانم معلم بندری| |

 امروز داشتم سایت یک مادر سوئدی را می دیدم . یکی از فعالیت هایی که این مادر با فرزندانش در خانه انجام داده بود توجه ام را جلب کرد . به همین دلیل بر آن شدم که این تجربه ی زیبا را دراختیار شما عزیزان قرار دهم  . مسلما استفاده کردن از تجارب دیگران اندوخته های ذهنی ما را تقویت کرده و ناخواسته باعث می شود که هر  روز بهتر از دیروز بیاندیشیم .
این تجربه را از زبان تصویر ببینید و اگر برای این کار دلیل علمی خاصی دارید لطفا در قسمت نظرات وبلاگ درج نمایید .

            
ابتدا دو پیمانه نشاسته را با یک پیمانه آب مخلوط کنید . سپس ماده ی مایع به دست آمده را در یک کیسه پلاستیک بریزید و تخم مرغ را درون آن قرار دهید .

بقیه را در ادامه مطلب ببینید .


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۸۹/۰۱/۳۰ساعت 19:46 توسط خانم معلم بندری| |

سلام به همه ی دوستان گرامی
امروز یکی از سایت های خارجی مربوط به کودکان را جست و جو می کردم . آزمایش جالبی مورد توجه ام قرار گرفت و پس از ترجمه کردن آن در منزل اقدام به انجام این آزمایش کردم و واقعا از نتیجه آن لذت بردم . به همین دلیل تصمیم گرفتم که این پست را به این آزمایش اختصاص دهم ، شاید مورد استفاده ی همکاران و والدین عزیز دانش اموزان قرار گیرد .
این آزمایش برای دانش اموزان پایه دوم ابتدایی در هنگام معرفی گاز و آشنا کردن آن ها با مفهوم گاز و دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی برای معرفی مفهوم مخلوط و محلول و چگالی مفید به نظر می رسد .

                                    آزمایش 
برای دیدن این آزمایش زیبا و دیدن مراحل انجام آن بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .                  


ادامه مطلب
نوشته شده در ۱۳۸۸/۱۰/۱۱ساعت 0:0 توسط خانم معلم بندری| |

Design By : خانم معلم بندري